Kaupr / Siste nytt / Masterchannel vant finalen blant 8 “Creative Tech Startups”

Masterchannel vant finalen blant 8 “Creative Tech Startups”

Masterchannel vant finalen blant 8 “Creative Tech Startups”

Sindre Pedersen, CEO og founder (i midten) og Jakob Wredstrøm - Excecutive board member, founder (t.h.) i spissen for Mintix-teamet fra Stavanger. 

Music Tech-selskapet Masterchannel vant konkurransen om å bli kåret til Norges mest lovende «CreativeTech» startup i 2022. Stor variasjon preger konkurransen «Creative Tech Hunt», som coworking spacet 657 Oslo arrangerer i samarbeid med en del tilsvarende coworking-lokasjoner rundt omkring i landet.

Masterchannel vil neste sommer være den norske representanten i den globale finalen for «Creative Business Network» i København neste sommer. Masterchannel ble tidligere i høst også kåret til «Startup of the Year» av By:Larm.

Vi presenterer både Masterchannel og de 7 andre finalistene, BoldBooks, Viewalk, Mintix, Simple Cube, Lily (HCL Nordic), Nexro og SMOC.AI nærmere i denne artikkelen.

Fremmer kreativ teknologi

Creative Tech Hunt har vært en årlig konkurranse siden 2015, og er etablert for å løfte frem teknologibaserte startups innenfor kreative bransjer. Vinnerkriteriene, utover å tilhøre kreativ industri, er en skalerbar forretningsmodell, evne til gjennomføring og en såkalt X-faktor, det vil si noe som gjør at selskapet trer frem. Juryen i år bestod av Margit Klingen Daams (Innovasjon Norge), Kjetil Moløkken-Østvold (Sagene Tech Ventures), Håvard Lindtvedt (Nordea), Katrine Malmer-Høvik (SANDS), Jon Kåre Stene (Skyfall Ventures) og Camilla Watz Johannessen (657 Oslo).

Nedenfor følger mer informasjon om vinneren Masterchannel og de øvrige 7 finalistene. Løsningene spenner fra musikkteknologi, selvpublisering av bøker, visualisering av møbelinnredning og mobile dataspill til startups som prøver å løse billettsalg, kundereiser, engasjement og karriereutvikling for artister og andre aktører i kreative bransjer.

Masterchannel optimaliserer lyd

Masterchannel er en plattform for å forbedre og optimalisere lydkvalilteten på låter på tvers av streamingplattformer og enheter, blant annet ved bruk av kunstig intelligens.

Masterchannel

Etter å ha lastet opp en lydfil og valgt oppløsning, kan du etter kort tid laste ned resultatet og distribuere en ferdig mastret låt. Masterchannel har hittil mest rettet seg inn mot musikere, men satser nå også på distribusjon via internasjonale musikkplattformer, hvor Masterchannel sin teknologi blir bygget inn. Tjenesten er brukt av over 4.000 artister i mer enn 40 land og har fått tillit av anerkjente musikere og produsenter som Matoma, Ane Brun og Christian Ingebrigtsen. Det potensielle markedet globalt anslås til å utgjøre 10 millioner kreatører.

Selvpublisering med Boldbooks

Boldbooks er en plattform for selvpublisering av bøker. Selskapet bidrar både til å styrke forfatterne og utfordre den tradisjonelle bokbransjen.

Boldbooks

Boldbooks tilbyr en markedsplass hvor potensialle forfattere kan finne alle relevante tjenester for å gi ut bok på ett sted. Alle nye kunder får en kostnadsfri samtale med en redaktør om sin bokidé eller manus. En forfatter kan også selv velge hvilken redaktør man ønsker å jobbe med. Kunder kan velge om de vil kjøre enkelttjenester eller en komplett pakke. I tjenestetilbudet inngår både manusgjennomgang, språkvask og korrektur, design og ombrekking og distribusjon som e-bok eller trykket bok. På denne måten får uavhengige forfattere tilgang til de samme ressursene og fagfolkene som tradisjonelle forlag benytter. Forfatteren gir ut boka på eget forlag og beholder rettigheter, kontroll og inntekter. Så langt har 600 forfattere registrert seg og BoldBooks har nylig også blitt lansert i Tyskland, som er Europas største bokmarked.

Spill og beveg deg med Viewalk

Viewalk er en mobil spillplattform, men til forskjell fra mange andre dataspill hvor spillerne gjerne er stillesittende, så får Viewalk spillerne til å bevege seg fysisk, innendørs eller utendørs.

Viewalk

Dette skjer ved at brukerne bruker sine egne kroppsbevegelser til å navigere seg rundt i spillet. Hvis en spiller ønsker å flytte seg 100 meter – innenfor spillets univers – så må spilleren også flytte seg 100 meter i virkeligheten. I Viewalk er en spiller ikke avhengig av et dyrt hardwareutstyr, men kan bruke en smartelefon eller nettbrett. Appen kan brukes både innendørs og utendørs. Brukeren kan også spille alene eller sammen med venner, som kan befinne seg i samme rom eller et annet sted via internett. Viewalk mener derfor at deres løsning kan bidra til å bekjempe en stillesittende livsstil, ved å kombinere digital, sosial og fysisk aktivitet. Det første spillet er et skytespill, men Viewalk er en spillplattform som kan støtte flere typer spill. Viewalk hadde en soft launch på spillmessen Spillexpo, og jobber fremover med å samle og dokumentere brukerdata.

Møbler hjemmet ditt virtuelt med Simple Cube

Gründeren Rayan Bargharar var i finalen i Creative Tech Hunt med sitt startup-prosjekt Simple Cube.

Simple Cube slide 1

Som innvandrer har Rayan selv opplevd utfordringene knyttet til å innrede eller møblere et nytt hjem. Han har derfor utviklet en 3D-basert visualiseringsapp som en kunde kan bruke som beslutningsstøtte forut for oppussing, ommøblering eller kjøp av nye møbler. Med Simple Cube kan en bruker lage en 3D-modell av sitt hus eller leilighet, og så plassere og se på møbler fra forskjellige leverandører inne i appen.  Kunden kan også dele og diskutere en aktuell løsning med venner og familie. Brukeren kan dermed finne ut hva som passer og hva som ikke passer inn i sitt bosted, før man gjør et møbelkjøp. Rayan sin målgruppe er sluttkunder, dvs. forbrukerkunder (B2C). Retailerne, eller møbelforhandlerne, anser Rayan ikke som en konkurrent, men som en mulig samarbeidspartner og markedsføringskanal. Han har også underveis snakket med 60 selskaper i bransjen, og er nå på jakt etter en potensiell medgründer for å kunne utvide sitt team. 

Selger konsertbilletter som NFTer med Mintix

To av finalistene i Creative Tech Hub har laget moderne billettløsninger for arrangører av konserter og andre typer events. Her har Mintix fra Stavanger laget en løsning basert på blokkjedeteknologi, hvor billettene også utstedes som NFTer (NFT = Non-Fungible Token).

Sindre Pedersen - CEO, founder (i midten) og Jakob Wredstrøm - Excecutive board member, founder (t.h.) i spissen for Mintix-teamet fra Stavanger.

Sindre Pedersen - CEO, founder (i midten) og Jakob Wredstrøm - Excecutive board member, founder (t.h.) i spissen for Mintix-teamet fra Stavanger.

Dette gjør det mulig å etablere et sikkert og transparent marked for gjensalg av konsertbilletter.  Andrehåndsmarkedet for billettsalg, særlig på populære konserter, har store utfordringer og er utsatt både for svindel, overprising, svartebørssalg og manglende transparens. Mintix mener at konsertbilletter mintet som NFT-er blir sikre mot svindel, er trygge å omsette og sporbare på blokkjeden. Ved bruk av smarte kontrakter er det også mulig å legge til andre fordeler knyttet til det enkelte billettkjøpet. Dette kan eksempelvis være rabatter, at man får møte artisten personlig eller stiller foran i køen på en senere konsert. Mintix sin løsning er derfor innenfor en internasjonal trend hvor NFT-er i økende grad brukes i forbindelse med events, som en medlemsløsning og som et lojalitetsverktøy. Mintix sine målgrupper er konsertsteder, festivaler, idrettsarrangører, private selskaper etc. Mintix har allerede lansert en første versjon på en lanseringsfest i Stavanger, men vil utover i 2023 videreutvikle plattformen til de har et ferdig produkt som kan lanseres bredere.

Aksellerer billettsalg med Lily

Også Lily (HCL Nordic) har kastet sine øyne på billettmarkedet og konsertarrangører som en viktig målgruppe, men har laget en løsning for å automatisere og aksellerere billettsalget.

Lily

Lily tar utgangspunkt i og utnytter data som konsertarrangørene, billettkjøperne og billettsystemet produserer løpende. Disse dataene brukes igjen til å drive både trafikk, dialog og oppsalg frem mot aktuelle evvents. Dette kan skje i form av månedlige nyhetsbrev, optimaliserte feeder, sesongbaserte mailkampanjer eller mer push-baserte SMS-meldinger. Kundene tar selv ansvar for all planlegging av en konsert, booker artister og konsertsted og velger antall billetter, mens Lily «gjør resten», dvs selger billetter, kommuniserer med målgruppene og får billettkjøpere til å komme tilbake. Ifølge Lily gir dette gode resultater på en kostnadseffektiv måte. Lily sin løsning er dermed «Direct Marketing», men med underholdningsbransjen som primær målgruppe. Ifølge seg selv er Lily dermed en av få «data scientists» i bransjen. Andre aktører som eksempelvis Mailchimp eller Ticketmaster, anses ikke som konkurrenter, men som partnere. Lily anser både andre nordiske land og United Kingdom som aktuelle markeder for sin løsning.

Bygger artistkarrierer med AI og Big Data fra Nexro

Nexro omtaler sin egen løsning som «Fintech made for music», noe som underbygger hvordan selskaper er i stand til å kunne bruke kunstig intelligens, Big Data og dataanalyse til fordel for aktører i musikkindustrien.

Nexro figurpng

Data kan i prinsippet hentes fra alle type kanaler hvor musikk blir distribuert og lyttet på, eksempelvis strømme- og radiokanaler. Men Nexro gjør seg ikke bare nytte av rene lyttertall, men også av sosiale data som fanscarer, engasjement, markedsstørrelser etc. Nexro har også samlet inn, aggregert og analysert millioner av låter, og fanger dermed også opp ulike musikkgenre og trender. Ved å bruke kunstig intelligens (AI) er Nexro i stand til å forutse trender både for etablerte og fremadstormende artister, innsikt som kan brukes som beslutningsstøtte. Nexro kan hjelpe både artister, agenter og plateselskaper som jobber for å bygge en artistkarriere, med indie plateselskaper som sin primære målgruppe. Nexro er fortsatt under utvikling, prototyping og testing frem mot desember i år før lansering i 2023.

Personlig kundedialog med SMOC.AI

SMOC.AI er også en direktemarkedsføringsløsning som benytter seg av store datamengder, men med økt engasjement og økt konvertering som mål.

Smoc

SMOC.AI kan følge og optimalisere alle deler av en kundereise og rette innsatsen mot de deler av kundereisen hvor kunden opplever at behovet og potensialet er størst. Sammen med kunden går selskapet metodisk til verks for å kartlegge behovene og velge strategi, i form av fasene Identify, Create, Add, Implement og Analyze. Kjernen i SMOC.AI sin engasjementsløsning, er chat og personlig dialog mellom merkevaren og brukerne, en markedsføringsdisiplin som også omtales som Conversational Commerce. Belønninger og gamification legges til for å skape enda mer engasjement rundt et tilbud. Gjennom en personlig B2C-basert dialog oppnår kunden både å få meningsfylte svar og verdifulle tilbud, mens merkevaren oppnår mer emosjonelle bånd og sterkere lojalitet. SMOC.AI kan bidra til å etablere slike kundedialoger gjennom ulike kanaler, både nettsider, sosiale nettverk og meldingsplattformer. SMOC.AI har allerede over 200 kunder som bl.a. Bohus, Peppes Pizza og SATS, men har også ekspansjonsplaner i hele Nord-Europa.