Kaupr / Kultur / Engwind med digital kunst i flere dimensjoner

Engwind med digital kunst i flere dimensjoner

Engwind foran “The First Tree”, en skulptur som Engwind brukte 4 måneder på å utforme og lage, blant annet ved bruk av plantebasert plast og resirkulert fiskegarn. Foto: Kaupr

Engwind foran “The First Tree”, en skulptur som Engwind brukte 4 måneder på å utforme og lage, blant annet ved bruk av plantebasert plast og resirkulert fiskegarn. Foto: Kaupr

Digital kunst er ikke bare det du kan oppleve på en digital flate, men like gjerne i andre dimensjoner, flater og fysiske rom. Det er kunstneren Engwind et tydelig eksempel på, i hans første fysiske utstilling “Left Behind” på Galleri Blank i Oslo, hvor alle hans verker var fysiske, blant annet i form av bilder trykket på papir, plexi og metall, og som hang på veggene i galleriet.

- Selv om et kunstverk er skapt ved hjelp av digitale verktøy, betyr ikke det at du må eller kun kan oppleve den digitalt. Det kan jo like gjerne skje i stua eller i et galleri, sier Engwind.

Moderne kunst

Engwind har hatt viktige internasjonale gjennombrudd med sin NFT-kunst, men det blir altfor snevert og hurtig misforstått å omtale han som en NFT-kunstner. - Jeg har ikke noe imot å kalle det jeg gjør for digital kunst, men med en gang det henger på en vegg, så er det kanskje ikke noe som må skje digitalt for å vise det. Så jeg vil bare kalle det kunst. Moderne kunst, sier Engwind, eller Øyvind Engevik som han heter, til Kaupr.

Ønsker å utfordre

Det absolutt største og spesielle verket og som inntok en spesiell plass på utstillingen, “The First Tree”, er en skulptur som Engwind brukte fire måneder på å utforme og lage, blant annet ved bruk av plantebasert plast og resirkulert fiskegarn. Under utstillingen var også et eget rom bygget om til å vise hvordan vi mennesker kunne overleve på en annen planet, i en omgivelse av planter, teknologi, lys og høy luftfuktighet.

Det bærende temaet i utstillingen “Left Behind” var en fremtid der mennesker må forlate jorden på grunn av ødeleggelse av miljøet, og hvor Mars blir en back-up-planet. Med dette ønsker Engwind å utforske komplekse temaer som forholdet mellom teknologi og natur, samt menneskets avhengighet av teknologi.

Med utstillingen “Left Behind” ønsket Engwind å utforske komplekse temaer som forholdet mellom teknologi og natur, samt menneskets avhengighet av teknologi.

Med utstillingen “Left Behind” ønsket Engwind å utforske komplekse temaer som forholdet mellom teknologi og natur, samt menneskets avhengighet av teknologi.

- Jeg ønsker å bruke kunsten til å utfordre tankene til publikum og få dem til å tenke dypere. Vi som kunstnere må også være ansvarlige for hvordan vi påvirker miljøet gjennom kunsten vår.

Åpner for kreativitet

Tross sin unge alder (26) har Engwind allerede en lang og variert reise innen kunstverdenen, en reise som startet da han var 12. Engwind utforsket etter hvert computer graphics (CG) og spesialiserte seg innen 3D-grafikk og animasjon, hvor han har bygget opp en imponerende portefølje,

- Min kunstkarriere begynte med tradisjonelle malerier, men da jeg så mulighetene innen digital kunst og NFT-er, visste jeg at jeg måtte utforske dette. Min lidenskap for teknologi og digital kunst har åpnet dører for kreativitet som tidligere var utenkelig, sier han.

Kunstner-samarbeid

Engevik er en person som samarbeider mye med andre kunstnere. Eksempelvis tok han initiativet til NFT-kolleksjonen “CyberCrew”, et samarbeid med 43 digitale kunstnere fra hele verden, deriblant Trym Ruud. Et annet eksempel er prosjektet “First Step”, hvor han fikk tillatelse til å vise frem sin kunst som en del av NFT-kolleksjonen til Beeple, som har skapt den dyreste NFTen noensinne. Også merkevarer har vist interesse for Engwind sitt uttrykk. Eksempelvis har han utformet maskoten til spill- og videokjeden GameStop. Ved åpningen av utstillingen i Blank Galleri i midten av september hadde også både internasjonale kunstnerkolleger og samlere funnet veien til Blank Galleri i Oslo.

Ved åpningen av utstillingen i Blank Galleri i midten av september hadde også både internasjonale kunstnerkolleger og samlere funnet veien til Blank Galleri i Oslo.

Ved åpningen av utstillingen i Blank Galleri i midten av september hadde også både internasjonale kunstnerkolleger og samlere funnet veien til Blank Galleri i Oslo.

Kunst møter spill

Engevik tror også at kunst i dag har en dynamisk plass sammen med mange andre kreative dimensjoner og opplevelser som bl.a. musikk, animasjoner, metaverser og ikke minst spill.

- Det som kanskje har gjort at min digitale kunst har slått an, er at du kan bruke den digitale kunsten til flere ting enn å bare se på den, sier Engwin som tror at vi fremover kommer til å se en spennende utvikling hvor digital kunst og spill vil møte hverandre, og hvor digital kunst vil kunne tjene flere formål. - Fra et kunstverk kan du for eksempel få tilgang til en karakter, som du igjen kan bruke i et spill, ja hvor du kan være denne karakteren. Hvis vi ser på hvordan ungdom bruker mange tusen kroner på skins i plattformer som Fortnite, så tror jeg dette er en spennende fremtid for utvikling av spillkarakterer.

- Å se mine karakterer leve videre i spillverdenen er utrolig givende for meg som kunstner, sier han.

- Selv om et kunstverk er skapt ved hjelp av digitale verktøy, betyr ikke det at du må eller kun kan oppleve den digitalt. Det kan jo like gjerne skje i stua eller i et galleri, sier Engwin.

- Selv om et kunstverk er skapt ved hjelp av digitale verktøy, betyr ikke det at du må eller kun kan oppleve den digitalt. Det kan jo like gjerne skje i stua eller i et galleri, sier Engwin.

Fremtiden for NFT-kunst?

Hva tror så Engwin om interessen og fremtiden for NFT-kunst?

- Selvfølgelig er det oppturer og nedturer, sånn som det er med de fleste andre ting, som for eksempel aksjer. Men det er absolutt ikke slutten for NFT. Jeg hadde faktisk mitt aller høyeste salg i april i år. NFT-er har virkelig endret spillereglene for kunstnere. De gir oss en unik måte å autentisere og selge digitale kunstverk på. Jeg tror derfor at vi fortsatt befinner oss i en tidlig fase av NFT-verdenen.