Kaupr / Siste nytt / Alt du trenger å vite fra Meta Connect

Alt du trenger å vite fra Meta Connect

Mark Zuckerberg gjennomførte sin keynote på Meta Connect, både som seg selv og som sin egen avatar.

Mark Zuckerberg gjennomførte sin keynote på Meta Connect, både som seg selv og som sin egen avatar.

Lanseringen av Meta Quest Pro fra 19.000 kroner stjeler nok de fleste overskriftene fra årets Meta Connect. Men samtidig begynner Meta sin versjon av metaverset, Horizon World, å ta form. Strategisk var Mixed Reality og et samarbeid med konkurrenten Microsoft de store nyhetene. Mens de nye meme-bildene nok kommer til å bli at Mark Zuckerberg sin avantar blir mer menneskelig, og at han nå også kommer til å få ben.

Meta Connect er Meta sin årlige, store VR / AR konferanse, men er mer og mer blitt et utstillingsvindu for Meta sin versjon av metaverset. Det er nå ett år siden Facebook som selskap skiftet navn til Meta, så årets Meta Connect ble også en slags oppsummering av nyheter fra det siste året.

Motbør internt og eksternt

Meta Connect 2022 finner også sted i en tid hvor Metas aksjekurs stuper nedover og hvor Meta møter motbør for sin metavers-visjon både eksternt og internt. Eksempelvis meldes det at Mark Zuckerberg sine ambisjoner internt har utløst både skepsis, forvirring og frustrasjon blant ansatte. Eksternt møter Meta kritikk for sin metavers-strategi blant andre byggere av metavers-løsninger, som bl.a. Improbable. Samtidig har avatarene av Mark Zuckerberg blitt latteliggjort av mange for å se ut som en gjest fra Second Life, 20 år etter.

I denne artikkelen kan du lese hovednyhetene fra Meta Connect, og selv ta stilling om du tror at Meta sin versjon av metaverset begynner å ta form eller ikke.

Nytt headset: Meta Quest Pro

Den største offisielle nyheten var lanseringen av det nye virtual reality headsetet, Meta Quest Pro. Men dette var på mange måter også en ikke-nyhet, ettersom mange detaljer og bilder allerede har lekket ut på forhånd. Men nå er Quest Pro her, tidligere omtalt som Project Cambria. Meta sier at dette headsetet ikke er en ny versjon av Quest 2, men den første i en ny generasjon av headsets, basert på nye innovasjoner og nye funksjoner. Prislappen, cirka 16.000 norske kroner, signaliserer at dette ikke er et leketøy for vanlige forbrukere, men at Meta retter seg mot profesjonelle brukere av VR og AR.

Blandet virkelighet

Quest Pro inkluderer mange nye funksjoner og oppgraderinger, eksempelvis color passthrough, som med rikere farger gjør opplevelsen mer virkelighetsnær. Håndkontrolleren er kraftig oppgradert, og kan brukes til å styre flere interaktive handlinger enn tidligere, eksempelvis whiteboards i en workshop. Her nærmer vi oss en av de største nyhetene på årets Meta Connect, støtte for Mixed Reality (MR), eller blandet virkelighet. Dette innebærer at brukeren gjennom Quest Pro kan få tilgang til en virtuell representasjon av rommet som brukeren befinner seg i. Brukeren vil dermed kunne interagere med og mellom objekter og personer som kun er virtuelle, og objekter og personer som er virkelige, men som blir virtuelle gjennom Quest Pro. Zuckerberg var her særlig begeistret over potensialet innenfor samhandling på jobben, et tema vi dekker grundigere lengre ned i artikkelen. 

Økt salg av VR-apper

Mark Zuckerberg gjorde også et tilbakeblikk på året som er gått siden Facebook som selskap skiftet navn til Meta. Han mente eksempelvis at VR-teknologi ikke lenger er en «obskur hobby» men er i ferd med å bli mer allment utbredt og at «the future is not so far away». Bl.a. har salget av apper gjennom Meta Quest Store nå passert 1,5 milliarder dollar, mot 1 milliard dollar i februar i år. Men satsingen koster også. Bare i 2. kvartal i år hadde Meta et tap på 2,8 milliarder dollar på sin VR-divisjon, Reality Labs. Utviklingen fremover mente Zuckerberg ville bli drevet av et økende antall VR-utviklere, flere merkevarer som satser på VR / AR og løpende lanseringer av nye apper og spill. Zuckerberg nevnte også, nærmest i en bisetning, fremtidig salg og omsetning av «virtual goods», uten å gi nærmere detaljer.

Sosialt metavers

VR-appene som selger best så langt har sterke sosiale egenskaper. Zuckerberg understreket også at «social is in our DNA», i tråd med Facebook sin opprinnelse og historie. Lederen for Reality Labs, Andrew Bosworth, mente at det er på tide å endre forestillingen om bruk av VR-headset og VR-apper primært som en personlig og individuell, nesten ensom opplevelse. Meta-folkene mente at VR / AR vel så mye er en sosial og delt opplevelse, og nevnte som eksempler samhandling i grupper, multi-player spill, underholdning, felles trening eller rett og slett en «hang out» med venner.

Meta sin versjon av metaverset

I sentrum for disse opplevelsene finner vi Meta Quest Store og Horizon World, som er Meta sin mest synlige versjon av metaverset. Under Meta Connect brukte selskapet mye tid på å presentere nye partnerskap og kommende titler, både innenfor underholdning og spill. Ett av eksemplene var et nytt samarbeid med NBCUniversal, som vil gjøre konsepter som «The Office» og Peacock tilgjengelig for VR-brukerne. På spillsiden var en av de største nyhetene Marvel sin Iron Man, som hittil kun har vært tilgjengelig på PlayStation, men som nå blir tilgjengelig via Horizon i november.

VR / AR-rom på jobben?

For mange av oss som har oppleve Zoom- eller Teams-fatigue under pandemien, har det kanskje ikke vært særlig fristende å bevege seg inn i Mark Zuckerberg sin versjon av den fremtidige arbeidsplassen, Meta Horizon Workrooms. Derfor var det interessant at Zuckerberg under Meta Connect inviterte inn Microsoft sin toppsjef, Satya Nadella, til en felles presentasjon. Microsoft regnes nemlig av mange som en av Metas potensielt største konkurrenter innenfor metaverset, både på hardware-siden hvor Microsoft har sin VR-enhet Hololens, innenfor spill, hvor Microsoft er den klart største aktøren i verden og når det gjelder fremtidige visjoner for digital eller virtuell arbeidsplass.

På Meta Connect lanserte Mark Zuckerberg og Satya Nadella et overraskende samarbeid mellom Meta og Microsoft

På Meta Connect lanserte Mark Zuckerberg og Satya Nadella et overraskende samarbeid mellom Meta og Microsoft

Microsoft Teams via Quest Pro

Under Meta Connect stod imidlertid Meta og Microsoft frem som samarbeidspartnere. Sadella varslet bl.a. at Microsoft Teams vil bli tilgjengelig via Quest Pro og Horizon. Dette vil kunne bli en immersiv opplevelse av Teams sine funksjoner for chat, videomøter og workshops, som en samhandling mellom avatarer. Brukerne vil også få tilgang til andre applikasjoner innenfor Microsoft 365, som fildeling. Meta legger for øvrig opp til partnerskap også med andre aktører innenfor den digitale arbeidsplassen, som videomøteplattformen Zoom, fildelingsplattformen Dropbox og designverktøy fra Adobe.

Avatarer med ben

På Connect gikk Meta gjennom hvordan selskapet jobber for å gjøre avatarene bedre og mer virkelighetsnære. Ny teknologi og bruk av kunstig intelligens gjør at Zuckerbergs ansikt ikke lenger er like Second Life. Men kanskje ennå viktigere: Meta sine avatarer kan nå snart få ben! Zuckerberg innrømmet her at det å gi avatarer ben har vært en teknisk utfordring, fordi man med bena kan bevege seg og eksempelvis kan befinne seg foran, under og bak et skrivebord. Å fange dette opp på en naturlig måte mener Meta nå at de er i ferd med å løse.

Meta presenterte også innovative teknologier for å gjøre avatarene ennå mer virkelighetsnære, blant annet gjennom prosjektet Codec. Meta vil her kunne utvikle avatarer med ennå større detaljgrad og flere pikselpunkter, men dette krever foreløpig altfor mye datakraft til å være kommersielt tilgjengelig.

Meta lanserer snart en sterkt etteraspurt funksjon: Avatarer med ben

Meta lanserer snart en sterkt etteraspurt funksjon: Avatarer med ben

Lag din egen avatar

Meta vil etter hvert gjøre det mulig for brukerne å lage eller tilpasse sin egen avatar, og gi dem større personlighet, både gjennom personlighetstrekk, uttrykk og klær. Hvis man har tatt i bruk Meta sin VR-konto vil man etter hvert kunne ta med seg avataren sin over til andre plattformer som støtter Meta VR-konto. I første omgang vil dette særlig gjelde Meta sine egne sosiale plattformer, som Instagram og Facebook. Det store spørsmålet er imidlertid hvordan Meta vil stille seg til at folk kan ta med seg sin avatar på kryss og tvers av egne og andre plattformer. Her jobber det eksempelvis aktører som Ready Player One som ene og alene har fokus på utvikling av avatarer som du kan ta med seg rundt i et åpent metavers.

2023 blir AR-året

På Connect hadde Meta sammen med Ray-Ban en kort oppdatering av deres samarbeid om utviklingen av smarte briller, Ray-Ban Stories. Ved bruk av disse brillene kan brukeren ha en utvidet opplevelse av virkeligheten, hvor AR (Augmentet Reality) gjør det mulig å oppleve både virkelige og virtuelle omgivelser gjennom brillene. En av de nye, men kanskje mindre nyhetene som denne sesjonen inneholdt, var eksempelvis at Ray-Ban Stories nå har støtte for å lytte på Spotify. Men ytterligere innovasjon pågår for å gjøre brukergrensesnittet i AR ennå mer personalisert. De fleste observatører regner imidlertid med at det er 2023 som blir det store AR-året. Da er det ventet at Apple vil lansere sine løsninger og enheter for AR, noe Apple-sjefen Tim Cook forøvrig tror har vesentlig større potensiale enn Virtual Reality. En annen aktør, Snap, har fullstendig forlatt VR-sporet og satser 100% på AR.

Zuckerbergs prosjekt

Det finnes allerede flere kommentarer og analyser i tech-medier som mener at årets Meta Connect egentlig ikke hadde så mange reelle nyheter, men mer var en oppsamling av nyheter fra det siste året. Noen har også kommentert at Metas metavers mer er en dårlig versjon av fortiden enn en fremtidsversjon. Andre mener at Mark Zuckerbergs presentasjon i seg selv bar preg av et intenst – nesten dramatisk -  håp om at han skal lykkes med sin metavers-satsing.

Metas verdier

I avslutningen av sin presentasjon på Meta Connect trakk Mark Zuckerberg frem to grunnleggende verdier for Meta sitt sin på metaverset: Menneskelighet og åpenhet. For det første gjentok Zuckerberg at «Social is in our DNA», og understreket at Meta ønsker å sette mennesket i sentrum, og gjøre det mulig å interagere og samhandle med hverandre og bygge relasjoner og personlige bånd.

Åpent univers?

Hva sa så Zuckerberg når det gjaldt prinsippet om åpenhet? «I enhver generasjon av IT-utvikling har det vært åpne økosystemer og lukkede økosystemer.» (...) «Lukkede økosystemer har fokus på tett kontroll og integrasjoner for å skape unike opplevelser og lock-in.» (...) «Åpne økosystemer skaper verdier og vekst til mange selskaper som jobber sammen. Utviklere har mange valg, og til slutt deler flere mennesker gevinstene av det som blir skapt».

Mark Zuckerberg presenterte under Connect Meta som en sterk tilhenger av et åpent metavers

Mark Zuckerberg presenterte under Connect Meta som en sterk tilhenger av et åpent metavers

Zuckerberg medga at han hadde erfaring med å bygge både åpne og lukkede økosystemer, men leverte også en slags prinsipperklæring for hva slags økosystem som metaverset bør bygge på:

«Jeg tror sterkt at et åpent og interoperabelt metavers mellom mange utviklere og selskaper kommer til å bli bedre for alle.» (...) Jeg ser vår rolle ikke bare er å hjelpe til med å bygge et åpent økosystem, men også er å forsikre at et åpent økosystem seirer i denne neste generasjonen av internettet.»

Her kan du finne all informasjon med nyheter og presentasjoner fra Meta Connect.